OUR TALE
Wij hanteren een langzame, ambachtelijke benadering van mode. Dit vormt de kern van alles wat we doen bij Re-tale.
HOW IT ALL STARTED
Waar het merk ooit begon met enkel de verkoop van vintage kleding, is 'Re-tale' nu uitgegroeid tot een kleurrijke conceptstore, met ons eigen private label collectie, midden in het centrum van Nijmegen. Bij Re-tale shop je bewuste en inspirerende merken met een uitgesproken en unieke stijl.
Om jou een iets beter beeld te geven van alles dat eraan voorafgegaan is, nemen we je mee in de reis van het starten van het eigen modelabel tot aan het opbouwen van onze inspirerende community met unieke samenwerkingspartners en de winkel waarin alle verhalen samenkomen.
Het starten van ons eigen merk wilden we doen vanuit een bewust en ethisch verantwoord oogpunt. Daarom begonnen we met de verkoop van vintage kleding en het achterhalen van alle mooie verhalen achter de unieke stukken van over de hele wereld en deze nieuw leven in de blazen. De vraag nam toe, maar het werd steeds moeilijker om de juiste unieke stukken te vinden.
In 2020 begonnen we met het opzetten van onze eigen private label collectie, wat mogelijk was door Puck (eigenaresse) haar ervaring als inkoper en productie medewerker in de kledingbranche. We begonnen met kleding gemaakt van vintage Indiase sarees in samenwerking met een van onze drie huidige Indiase samenwerkingspartners. Vele ontmoetingen en leerzame gesprekken later, is Re-tale uitgegroeid tot een bewust mode label geïnspireerd op onze unieke vintage vondsten waarbij we met respect voor ambacht, tradities en mensen samen werken aan prachtige collecties. Ieder item is door ons gecureerd of ontworpen in samenspraak met onze partners in India.
In 2022 won Re-tale de 'win je winkel' wedstrijd welke werd gehouden door de gemeente Nijmegen ( lees hier meer over). Dit was voor ons een droom die uitkwam, een échte eigen winkel welke we in December 2022 openden in onze favoriete straat van Nijmegen, de Stikke Hezelstraat. Terwijl we onze plannen uitdachten voor de winkel, ontdekten we een gat in het fysieke marktaanbod. Namelijk, alle vooruitstrevende bewuste modemerken waren enkel online te vinden. De reden? Fysieke verkoop vraagt om meer tussenschakels, en ieder van hen moet hier natuurlijk iets aan verdienen. Samen met een kleine groep merken zijn we tot een oplossing gekomen waardoor het voor ieder van hen, en voor ons, mogelijk is om hun items in onze winkel te verkopen. Ieder van onze partner merken resoneert met onze eigen kernwaardes waardoor het geheel creativiteit, een passie voor textiel en bewustheid uitstraalt.
CLOTHES THAT MATTER
De naam Re-tale, is een combinatie van onze kernwaarden: duurzaamheid, samenwerking en creativiteit. ‘Re’ staat voor Recycling of Re-using en 'tale' staat voor de verhalen van onze makers welke zijn verwoven in de textiel die handgemaakt of ‘upcycled’ zijn voor de collecties. Deze verhalen gaan over het eeuwenoude ambachtschap en tradities uit verschillende delen van de wereld, maar omvatten ook hedendaagse verhalen. Zoals het verhaal van mijn inspirerende zakenpartner Madhu, oprichtster van het non-profit kledingatelier ‘Saheli Women’ in India welke wordt gerund door een groep krachtige creatieve vrouwen met wie we onder andere onze collectie creëren.
MORE TO EXPLORE
Wil je weten wat wij met Re-tale doen om bij te dragen aan een bewustere mode industrie, erachter komen wat de visie van onze partner merken is of meer informatie over onze fysieke winkel?